Strony
Na temat
  • Trzeba się staraćTrzeba się starać
    Jeszcze parę lat temu ludziom łatwo było znaleźć zajęcie zarobkowe. Panował raczej rynek pracownika niż pracodawcy, dzięki czemu uzyskanie upragnionej posady nie było tak trudne jak dziś. Obecnie niestety każdy …
  • Metody e-biznesuMetody e-biznesu
    W Internecie nie tylko znajdujemy ogłoszenia o pracę w sklepach tradycyjnych, czy w innych zakładach. Coraz częściej spotkać możemy się z ogłoszeniem które zaczyna się „pracownik poszukiwany do obsługi e-maili”, …

Krzywa popytu i podaży

Popyt i podaż są nadrzędnymi terminami stosowanymi w nauce, jaką jest ekonomia. Wiemy już, czym jest podaż i czym jest popyt, znamy również prawo podaży i prawo popytu. Warto jednak wiedzieć również, że zarówno prawo popytu, jak i prawo podaży ma swoje odzwierciedlenie w postaci graficznej, a ściślej mówiąc, w postaci krzywej (popytu/ podaży). Zaczynając od krzywej popytu. Otóż należy stworzyć oś współrzędnych, a następnie nanieść na nie dane: w osi X- wielkość popytu (wyrażona na przykład w sztukach), natomiast w osi Y- cena w złotych. I tak na przykład, zgodnie z prawem popytu, towar za 8 złotych będzie odznaczał się popytem np. 50 sztuk na dzień, zaś ten sam towar za 3 złote- 150. Nanosząc te dane na wykres i łącząc punkty uzyskuje się krzywą popytu, która wykazuje nachylenie ujemne, co jest zgodne z prawem popytu- spadek ceny powoduje wzrost popytu. Adekwatnie sytuacja przedstawia się w przypadku krzywej podaży, z tym że ta wykazuje nachylenie dodatnie, również zgodnie z prawem podaży- wzrost cen wpływa na zrost podaży. Należy mieć na uwadze fakt, iż oba z powyższych praw nie dotyczą tak zwanych towarów/ usług luksusowych, kiedy to wzrost ceny powoduje wzrost popytu, co przejawia się jakością, marką, ekskluzywnością.

Comments are closed.